Tutkijana työskentelevät ovat päivittäin tekemisissä akateemisen englannin kanssa tieteellisten julkaisujen, kansainvälisen yhteistyön tai konferenssiesitysten kautta. Englanti on tutkimusmaailman lingua franca, ja sujuva englannin taito on olennainen osa tutkijan ammattitaitoa.
Akateeminen englanti eroaa merkittävästi arkikielestä ja vaatii erityistä sanastoa, rakenteita ja kirjoitustyyliä, jotka kaikki auttavat välittämään tietoa täsmällisesti ja objektiivisesti. Tutkijana menestyminen kansainvälisessä tiedeyhteisössä edellyttää näiden erityispiirteiden hallintaa.
Akateeminen englanti on täsmällistä, muodollista ja rakenteellisesti monimutkaista. Se vaatii huolellista kielenkäyttöä, joka tukee tieteellistä argumentointia ja objektiivisuutta. Tyypillisesti akateemisessa englannissa korostuvat seuraavat piirteet:
- Tarkkuus ja täsmällisyys: Akateemisessa tekstissä pyritään välttämään epäselvyyksiä ja moniselitteisyyksiä. Jokainen ilmaisu ja sana on harkittu, ja kieli on usein neutraalia ja objektiivista.
- Rakenne ja johdonmukaisuus: Laajat tutkimusraportit ja akateemiset artikkelit noudattavat tiukkoja rakenteellisia sääntöjä. Johdonmukainen argumentointi ja looginen esitystapa ovat välttämättömiä.
- Sanavarasto ja muodollisuus: Akateemisessa kielessä käytetään usein spesifistä ja monimutkaisempaa sanastoa kuin arkikielessä. Tämä tarkoittaa, että pelkän perussanaston hallinta ei riitä, vaan tarvitaan laajempi käsitys tieteellisestä terminologiasta.
- Lähdeviittaukset ja lähteiden käyttö: Akateemisen tekstin kirjoittaminen edellyttää lähteisiin viittaamista tarkasti ja oikeaoppisesti. Tämä on erityisen tärkeää, jotta oma kirjoitus perustuu tieteellisiin faktoihin ja aiempiin tutkimuksiin.
Sanaston erityispiirteet
Akateemisessa englannissa käytettävä sanasto on tarkkaa ja usein hyvin teknistä. Yleiskielen sanat eivät välttämättä riitä ilmaisemaan monimutkaisia tieteellisiä konsepteja, ja siksi akateeminen kieli sisältää paljon alakohtaista terminologiaa. Tärkeää on myös valita sanoja, jotka ovat neutraaleja ja objektiivisia. Arvot, mielipiteet tai tunteet eivät kuulu akateemiseen tekstiin, vaan kaiken tulee perustua faktoihin ja tutkimukseen.
Lisäksi akateemisessa tekstissä käytetään usein monimutkaisempia synonyymejä arkisille sanoille. Esimerkiksi ”increase” voidaan korvata sanalla ”augment” ja ”change” sanalla ”alteration”. Tämän kaltaiset muodollisemmat vaihtoehdot tekevät tekstistäsi vakuuttavamman ja asiantuntevamman.
Rakenteiden erityispiirteet
Sanaston lisäksi akateemisessa englannissa korostuvat tietyt rakenteet. Yksi keskeisistä piirteistä on passiivin käyttö. Passiivimuotoa käytetään, koska se auttaa keskittymään toimintaan tai tutkimustuloksiin sen sijaan, kuka toiminnan on suorittanut. Esimerkiksi ”The experiment was conducted” on tyypillinen tapa esittää tapahtumat akateemisessa kirjoittamisessa, jolloin tutkijan persoona jää taustalle ja huomio keskittyy itse tutkimukseen.
Toinen tärkeä rakenne on monimutkaiset lauserakenteet, joissa yhdistellään pää- ja sivulauseita luomaan tarkkaa ja yksityiskohtaista kuvausta. Näillä rakenteilla voit ilmaista monimutkaisia suhteita eri ilmiöiden välillä. Tämä vaatii kuitenkin taitoa, jotta teksti pysyy selkeänä eikä mene liian vaikeaselkoiseksi. Suomalaisille tämä saattaa aiheuttaa haasteita.
Viittaaminen aiempiin tutkimuksiin ja lähteiden käyttö ovat myös keskeisiä akateemisessa kirjoittamisessa. Tämä vaatii tuntemusta kansainvälisistä viittausstandardeista, kuten APA- tai MLA-mallista, ja niiden täsmällistä soveltamista.
Puhuenglantia.fi-yksityisopetus on suunniteltu erityisesti tutkijoille, jotka tarvitsevat tukea akateemisen englannin sanaston, rakenteiden ja kirjoitustyylin hallinnassa. Räätälöin opetuksen sinun tarpeidesi mukaan, ja voimme keskittyä juuri niihin osa-alueisiin, jotka vaativat eniten kehittämistä.
Yksityisopetuksen avulla saat henkilökohtaista palautetta ja voit keskittyä juuri niihin osa-alueisiin, jotka vaativat eniten kehittämistä. Jos olet tutkija ja tarvitset tukea akateemisen englannin hallinnassa, ota yhteyttä ja varaa aika maksuttomaan aloitustapaamiseen!